Olkiluoto 1:llä toteutetaan kuormanpudotuskoe torstaina 25. kesäkuuta

23.6.2026

Olkiluoto 1 -laitosyksiköllä (OL1) suoritetaan torstaina 25.6.2026 klo 11:00 vuosihuolloissa tehtyihin muutostöihin liittyvä kuormanpudotuskoe.

Kokeessa täydellä teholla toimiva OL1-laitosyksikkö irrotetaan ulkoisesta sähköverkosta avaamalla laitosyksikön ja sähköverkon välinen virtakatkaisija. Katkaisijan avaamisen jälkeen höyryturbiinin pyörittämä generaattori jää tuottamaan tehoa laitosyksikön oman tarpeen verran. Reaktoriteho laskee noin 30 prosenttiin. Tunnin kestävän kokeen jälkeen OL1 kytketään takaisin ulkoiseen sähköverkkoon. Täydelle teholle päästään saman päivän aikana.