Kunnossapitoinsinööri Joni Lammasniemi kiittelee Olkiluodon yhteisöllistä tunnelmaa
Suomen uusin ydinvoimalaitosyksikkö OL3 on Euroopan ensimmäinen EPR-tyyppinen painevesilaitos. Vaikka OL3 on ydinvoimala siinä missä OL1 ja OL2, on se kuitenkin oma maailmansa, jossa tuttujen asioiden lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan paljon uutta. Kunnossapitoinsinööri Joni Lammasniemi hyödyntää niin teoriaa kuin vuosien kokemusta tehdessään automaatiokunnossapidon töitä OL3:ssa. Vahva yhteisöllisyys luo mielekkään vireen työpäiviin.
Diplomi-insinööriksi (Tampereen yliopisto) kouluttautunut Lammasniemi työskenteli vuosina 2009 – 2017 kenttähuoltotöissä ympäri Suomea. Lapsiarjen ja epäsäännöllisen matkustustyön yhdistäminen loi omat haasteensa, niinpä hän hakeutui säännöllisempään työhön.
— TVO on merkittävä työllistäjä Satakunnassa ja vakaa työnantaja. Olkiluodon henkilöstö on yhdistelmä eri alojen hienoja ammattilaisia: täällä on valtavasti osaamista, Lammasniemi pohtii.
— Kun itse pääsee tekemään näin merkittävää työtä, ymmärtää hyvin miksi esimerkiksi OL3:n prosessi on vaatinut aikaa. Kun mietitään vaikkapa auton rakentamiseen tarvittavan dokumentaation, suunnittelun, toteutuksen, valvonnan ja testauksen vaatimaa työmäärää, niin voi vain kuvitella tämän mittaluokan kokoisen hankkeen vaatimaa panostusta, hän suhteuttaa.
— Olkiluodon Vierailukeskus on erinomainen oppimatka ydinvoimalaitoksen toimintaperiaatteeseen. Toin myös omat yläasteikäiset lapseni tutustumaan tänne, hän rohkaisee muitakin tulemaan vierailulle.
Tiivis työyhteisö on arvokas asia
Työpäiviin sisältyy sekä toimisto- että kenttätyötä palaverien lisäksi. Työporukan yhteisöllisyys on mahtavaa: myös entisiin työkavereihin pidetään lähes viikoittain yhteyttä.
— Toisinaan jotkut työt vaativat paikan päällä odottelua, ja silloin on mukavaa, kun kollegan kanssa voi jutella myös muista kuin työasioista.
Työ tekijäänsä opettaa
Tänään Lammasniemen agendalla on toimistotöitä, mutta keskeytykset ovat mahdollisia, mikäli kentällä tarvitaan teknistä tukea. Polttoaineensiirtokoneiden huoltokampanjan valmistelu on myös työlistalla: siinä tarkistetaan, testataan ja huolletaan polttoaineensiirtokoneet, joilla polttoaine siirretään reaktorin ja polttoainealtaan välillä. Vastaavia toimenpiteitä tehdään myös jatkossa, joten samalla valmistaudutaan tulevaisuuden tarpeisiin.
— Käytännössä koneista puretaan polttoainetarttujat, jotta nähdään, että kaikki on asianmukaisesti kohdillaan eikä kulumia ole. Samalla testataan muun muassa turvatoimintoja, Lammasniemi kertoo esimerkkinä.
— Opiskeluni sekä aiemmat työkokemukseni ovat luoneet perustan nykyiselle työlleni. Tätä työtä ei pysty suoranaisesti opiskelemaan koulussa, joten se omaksutaan tekemisen ja kokemuksen kautta. Alkuun myös tutustuminen laitokseen, alueeseen ja ihmisiin vie luonnollisesti aikansa, hän kertoo tyytyväisenä uravalintaansa.