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
Olkiluoto 3:n yhdyslinjan värinään on saatu ratkaisu
23.5.2019
Olkiluoto 3:n kuumakokeissa vuoden 2018 alkupuolella havaittu jäähdytyspiiriin kuuluvan paineistimen yhdyslinjan värinä vaimennetaan nestevaimentimilla. Vaimentimissa käytettävä materiaali on bitumi, minkä Säteilyturvakeskus (STUK) on hyväksynyt.
Vaimentimena toimivan bitumin käyttäytymistä on tutkittu koesarjalla
Lappeenrannan–Lahden teknillisessä yliopistossa, minkä lisäksi Areva on tehnyt kokeita omalla koelaitteistollaan. Tehtyjen selvitysten perusteella STUK on hyväksynyt bitumin käytön vaimennusmateriaalina.
Vaimentimien asennustyöt ovat käynnistyneet ja työ saadaan valmiiksi kesän aikana.
STUK tarkastaa asennettavat rakenteet ennen polttoaineen latausta.