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
OL3:lla testattiin polttoaineen käsittelylaitteita
16.12.2016
Tällä viikolla on OL3 EPR -työmaalla testattu polttoaineen käsittelylaitteiden yhteiskäyttöä. Dummy-nippuja siirretään veden alla polttoainerakennuksen varastoaltaasta reaktorirakennuksen painesäiliöön ja takaisin. Dummy-nippu on mitoiltaan ja painoltaan todellinen, mutta siinä ei ole uraania polttoainesauvojen sisällä.
Aiemmin elokuussa toteutettiin onnistunut polttoaineen harjoituskuljetus. Silloin testattiin yhden kuljetuspakkauksessa olleen polttoainenipun ja säätösauvan tuontia rekka-autolla Saksasta Olkiluotoon.
OL3 EPR:ssä polttoaineniput ovat käytön ja varastoinnin aikana pystyasennossa. Kun nippuja siirretään rakennusten välillä siirtoputken kautta, ne käännetään polttoaineen siirtolaitteistossa vaakatasoon.
- Dummy-nipun käsittely ja siirto rakennusten välillä on sujunut hyvin. Testausta vielä jatketaan ja se on tarkoitus saada loppuun ennen joulua, kertoi TVO:n puolelta työhön osallistunut polttoaineteknikko Vesa Leskinen.
OL3 EPR -projektin työmaavahvuus on noin 2 300 henkilöä. Seuraava iso virstanpylväs on kylmäkokeiden alkaminen alkukesästä 2017.
Kuva: Copyright AREVA