WANO-kokemusta hankkimassa

21.8.2013

​ TVO:laiset Jarno Lalli ja Kim Dahlbacka osallistuivat kansainvälisen ydinvoimayhtiöiden työyhteenliittymän WANO:n Technical Support Missioniin (TSM). Jarnon työtehtävä suuntautui Kiinaan ja Kimin Ranskaan.

Voimayhtiön tilauksesta WANO kokoaa asiantuntijaryhmän antamaan nimensä mukaisesti teknistä apua asiakkaan toivomassa asiassa. Kiinassa asiakas oli Fangchenggangin laitos, jonne parhaillaan rakennetaan kahta CPR1000-yksikköä. Ranskassa TSM suuntautui Civauxin laitokselle.

Operaattoritoimintaa ja digitaalisen valvomon hallintaa

WANO tarjosi Fangchenggangin laitokselle kolme asiantuntijaa, joista peräti kaksi oli TVO:laista. Jarnon lisäksi kesäkuussa järjestettyyn TSM:ään osallistui myös WANO-komennuksella työskentelevä TVO:lainen Petri Koistinen.

Jarno piti laitoksen henkilökunnalle neljä esitystä, jotka käsittelivät operaattoritoimintaa ja hälytyskäsittelyä digitaalisessa valvomossa, laitoksen sähköisiä käyttöohjeita, simulaattorikoulutuksen eroavaisuuksia digitaalisessa ja analogisessa valvomossa sekä työlupakäytäntöjä.

- Kunkin luennon jälkeen asiantuntijat vastasivat monikymmenpäisen kuulijakunnan kysymyksiin ja osallistuivat lopuksi paneelikeskusteluun. Reilun viikon TSM:n lopputulemana laitos sai kirjoittamamme TSM-raportin, Jarno Lalli kertoo.

Reaktiivisuuden hallintaa

Ranskassa WANO:n kokoama TSM-ryhmä koostui viidestä asiantuntijasta, ja heidän työskentelymetodinaan olivat henkilökunnan haastattelut. - Haastattelimme maaliskuussa neljä pitkää päivää valvomotyöntekijöitä ja sähköntuotannon eri tukitoimintojen henkilökuntaa. Selvitimme reaktiivisuuden hallintaa ja toimintatapoja erilaisissa tilanteissa. Esimerkiksi jos valvomossa tapahtuisi jokin virhe, mihin tieto tästä kirjataan ja miten se vaikuttaisi operaattoreiden koulutukseen, Kim Dahlbacka kertoo.

- Haastatteluiden tulokset kirjattiin raporttiin ja lopputulemat esitettiin ensin Civauxin laitoksen johdolle, jonka selvennykset raporttiin huomioitiin laitoksen henkilökunnalle suunnatussa esityksessä, Kim Dahlbacka jatkaa.

Molemmat asiakaslaitokset olivat tyytyväisiä WANO:n kokoamaan asiantuntijoiden joukkoon ja töiden lopputulokseen. Myös Jarno ja Kim suoriutuivat erinomaisesti TSM-tehtävistään. TSM oli heille ensimmäinen laatuaan, mutta sekä Jarno että Kim lähtisivät pyydettäessä uudelleen. - Osallistuminen kehitti omaa ammattitaitoa. Työpäivät tarkoittivat käytännössä koko valveillaoloaikaa, sillä työ jatkui illalla hotellissa päivän yhteenvedon ja loppuraportin laatimisella, he kertovat.

Wano_technical_support_mission_Lalli_Dahlbacka_PIEN_MUOK.jpg

Tuotantojohtaja Mikko Kosonen (vas.) luovutti Jarno Lallille ja Kim Dahlbackalle (oik.) 20.8. WANO:n sertifikaatit erinomaisesti suoritetusta TSM-työstä.