Polttoaineen vaihto on tärkeä osa vuosihuoltoa

13.5.2015

​Olkiluodon käyvien laitosyksiköiden vuosihuolto on menossa hyvää vauhtia. OL1:n polttoaineenvaihtoseisokki alkoi laitosyksikön alasajolla sunnuntaina 3. toukokuuta. OL2:n huoltoseisokki on aikataulutettu alkamaan siitä kahden viikon päästä eli sunnuntaina 17. toukokuuta. Kuten aina ennenkin, yhteistä molempien yksiköiden vuosihuolloille on tarkkaakin tarkempi töiden etukäteissuunnittelu, aikataulutus ja resursointi sekä polttoaineenvaihto.

Jani_Malila_1_2015_05_pienennetty.jpgReaktoreita käytetään yhden vuoden jaksoissa. Kutakin käyttöjaksoa varten reaktorin 500 polttoainenipusta vaihdetaan vuosihuolloissa vuosittain vajaa neljännes eli noin 100–110 nippua. Vaihdettavan polttoaineen määrä vastaa ylijäämäreaktiivisuudeltaan kyseisellä jaksolla tuotettavaksi suunniteltua energiamäärää.

Reaktorin kansi avattiin 4. toukokuuta

Polttoaineen- ja jätteenkäsittelyn käytön hoitaja Jani Malila työskentelee polttoaineen vaihdossa neljä vuotta kestäneellä TVO-urallaan nyt toista kertaa. Hänen osaltaan vuosihuoltotyö alkoi maanantaina 4. toukokuuta OL1:n reaktorin kannen aukaisemisella. Viime vuonna hän ei ollut kannen avaamisessa mukana, joten tämä työ oli hänelle uutta.

- Kannen avaaminen täydessä turvavarustuksessa on hikistä puuhaa. Ensin odotettiin, että reaktorin lämpötila laski alle +60 Celsius-asteen, Jani kuvailee.

Varsinaiseen työhön kului kolme tuntia ja siihen osallistui Janin lisäksi kaksi muuta työntekijää TVO:lta ja kolme aliurakoitsijaa.

Jani_Malila_2_2015_05_pienennetty.jpgVedenalaista toimintaa

Käytetyt polttoaineniput siirretään reaktorista reaktorihallissa oleviin altaisiin polttoaineen siirtokoneen, tarttujatyökalun ja vedenalaisen kameran avulla. Haasteelliseksi siirtämisen tekee se, että polttoainenippujen on oltava täysin veden alla koko operaation ajan.

Käytettyjen polttoainenippujen annetaan jäähtyä polttoainealtaissa noin viisi vuotta. Altaiden vesi jäähdyttää polttoainetta ja suojaa ympäristöä säteilyltä. Jäähtymisen jälkeen niput pakataan vahvarakenteiseen, vesitäytteiseen siirtosäiliöön ja kuljetetaan erikoisajoneuvolla käytetyn polttoaineen välivarastoon. Siirtosäiliöön mahtuu kerrallaan 41 polttoainenippua ja se painaa täyteen kuormattuna noin sata tonnia.

Polttoainenippujen sijoittaminen reaktoriin vaatii tarkkuutta

Tuoreen polttoaineen säteilytaso on hyvin alhainen. Tuoreita nippuja voidaan Janin mukaan käsitellä puuvillahansikkain. Uudet polttoaineniput tuodaan varastoaltaaseen yleensä vuodenvaihteen tietämillä odottamaan vuosihuoltoa. Vuosihuollossa ne sitten sijoitetaan reaktoriin etukäteen tarkasti suunniteltuun järjestykseen. Samalla tarkistetaan myös säätösauvojen toimivuus ja vaihdetaan kuluneet sauvat uusiin.

- Tässä työssä tärkeää on erittäin hyvä valaistus, ensiluokkaisesti veden alla toimiva kamera ja muut apulaitteet sekä hyvä näkö, Jani sanoo ja jatkaa, että hänen ja hänen kollegoidensa tuleekin käydä näkötestissä vuosittain.

Polttoaineen siirtokoneen ohjaaminen vaatii myös taitoa ja tarkkuutta eikä sen puikkoihin ilman koulutusta ole mitään asiaa.

Polttoaineen siirron lisäksi Janin vuosihuoltotöihin kuuluu myös muun muassa polttoainenippujen ja säätösauvojen korkeusasemamittauksia, reaktorisydämen lopputarkastukseen osallistuminen sekä reaktorin kannen sulkeminen töiden päätyttyä. Näitä töitä tehdään kolmessa vuorossa viikonloput mukaan lukien. Polttoaineen siirroissa on mukana aina kaksi henkilöä.